Young power

Zanim przejdę do przedstawienia książki Justyny Sucheckiej, zatytułowanej Young Power. 30 historii o tym, jak młodzi zmieniają świat słowo wyjaśnienia, dlaczego wpis o tej książce pojawia się na moim blogu.

W tytule prowadzonego przeze mnie bloga pojawia się informacja, że jest on poświęcony książkom z zakresu pedagogiki i edukacji.

Tę pierwszą traktuję tu jako dyscyplinę naukową, która przedmiotem swojego badania czyni procesy edukacyjne oraz dyskursy edukacyjne, a rezultaty swoich dociekań, badań komunikuje za pomocą uznanych w świecie nauki form, dwie z nich są najpopularniejsze: z jednej strony są to artykuły w czasopismach naukowych, z drugiej natomiast monografie naukowe. Nie miejsce tu, żeby pisać o tym, jakie warunki muszą spełniać artykuły i monografie, żeby mogły zostać uznane za naukowe. Oczywiście, istnieje jeszcze jeden sposób upubliczniania rezultatów pracy naukowej, stanowią go wystąpienia na konferencjach czy seminariach naukowych, które w ostatnim czasie (ze zrozumiałych powodów) coraz częściej odbywają się online.

Edukację rozumiem z kolei (za Zbigniewem Kwiecińskim) jako ogół działań, procesów i warunków sprzyjających rozwojowi człowieka. Jak każda definicja, również ta może (i powinna) stać się przedmiotem krytycznego namysłu, ma to miejsce na przykład na zajęciach z wprowadzenia do pedagogiki, które ze studentami od lat prowadzę. To, co chciałbym tu podkreślić dotyczy takiego rozumienia edukacji, które swoim zasięgiem wykracza poza ramy instytucji, jaka z edukacją bywa kojarzona najczęściej, czyli szkoły. Kluczowy jest w tym przypadku wspomniany wyżej „ogół działań, procesów i warunków, sprzyjających rozwojowi człowieka”. Jeżeli przyjąć zaproponowane rozumienie edukacji to okazuje się, że przestrzeni, w których owe działania, procesy i warunki mają miejsce, jest znacznie więcej, że szkoła jest – co najwyżej – jedną z takich przestrzeni, że dobrze się dzieje, gdy nie spełnia ona antyrozwojowej funkcji (mówiąc inaczej: gdy nie blokuje rozwoju, rozumianego jako kryterium, które decyduje o tym, że jakieś działanie, proces czy warunki są, lub nie są, edukacyjne).

Na swoim blogu będę poświęcał uwagę zarówno książkom z zakresu pedagogiki (inaczej: monografiom powstałym w ramach tej dyscypliny naukowej), jak i takim, które dotyczą edukacji, a jednocześnie naukowe nie są. Są one jednak książkami, które traktują o edukacji rozumianej w wyżej przedstawionym znaczeniu, przedstawiają procesy i dyskursy edukacyjne, a ich autorzy mają czytelnikowi coś ważnego do powiedzenia. Już w trakcie studiów uświadomiłem sobie, że istnieją różne rodzaje wiedzy dotyczące tego samego obszaru, a wiedza naukowa jest jednym z nich. Nie oznacza to jednak, że inne rodzaje wiedzy są gorsze, mniej wartościowe. Powstają one w inny sposób, spełniają inną rolę, bywa, że ich zawartość staje się inspiracją dla badaczy, którzy publikują następnie rezultaty swoich dociekań w podręcznikach akademickich i innych opracowaniach.

Celowo w tytule swojego bloga użyłem rozróżnienia pedagogika – edukacja. Zamierzam pisać tu zarówno o książkach reprezentujących tę pierwszą (taka jest książka Jarosława Jendzy, której poświęcony był poprzedni wpis), jak i tę drugą. W tym przypadku będą to książki, które powstały w inny sposób, niż przy użyciu przysłowiowego „szkiełka i oka” uczonego.

Zastanawiałem się, czy warto pisać o książce, której poświęcam dzisiejszy post, skoro i tak jest o niej głośno od momentu ukazania się (a od tego czasu minęło już kilka miesięcy), której poświęcono już niejedną recenzję, a Czytelnik z łatwością znajdzie je w sieci. Oto jedno z takich miejsc:

https://lubimyczytac.pl/ksiazka/4919556/young-power-30-historii-o-tym-jak-mlodzi-zmieniaja-swiat

O tym, żeby wspomnieć o tej książce przekonała mnie rozmowa z jedną z bohaterek – Igą Świątek, która w tę październikową sobotę jest w Polsce (i nie tylko) bohaterką dnia, stając na kortach paryskiego Roland Garros, i walcząc o tytuł tenisowej mistrzyni świata.

Jak to się dzieje, że dziewiętnastolatka osiąga taki sukces? Co się za tym sukcesem kryje? Jak przebiegał dotychczasowy rozwój utalentowanej Igi? Odpowiedzi na te pytania pojawią się zapewne w niejednym dziennikarskim materiale, a być może także w biografii tenisistki, która (zapewne) niedługo się pojawi. Takie pytania zadawała (sobie i innym) wielokrotnie dziennikarka Justyna Suchecka, rozmawiając z młodymi, utalentowanymi ludźmi, którzy mają na swoim koncie niejeden sukces.

Dla pedagoga interesujące jest w książce takiej, jak Young Power poszukiwanie odpowiedzi na pytanie o biograficzne uwarunkowania sukcesów, które rozmówcy Justyny Sucheckiej odnoszą, o rolę, jaką w ich dotychczasowym rozwoju odegrali znaczący inni, zwłaszcza ci najbliżsi – rodzice, o znaczenie szkoły, nauczycieli, rówieśników, ale także zdarzeń krytycznych, a także przypadku – czegoś, czego przewidzieć się nie da.

Można tę książkę potraktować jako studia przypadków, które dostarczają materiału do różnego rodzaju aktywności. Młodzi ludzie mogą potraktować te rozmowy jak lustro, w którym można/warto się przejrzeć poszukując odpowiedzi na pytanie o swoje mocne strony i sposoby ich rozwijania. Nauczyciele znajdą tu inspirację do tego, żeby na swoich uczniów spojrzeć w inny sposób, niż tylko przez pryzmat pełnionej przez nich w szkole roli. Rodzice dostrzegą (być może), że ujawniany przez ich dziecko talent warty jest wspierania i rozwijania (nawet kosztem innych osiągnięć). Badacze zaś (w tym pedagodzy) otrzymują świetny materiał do swoich analiz, niejedną ilustrację czy egzemplifikację dla czynionych przez siebie ustaleń, choćby dotyczących edukacji uczniów zdolnych/uzdolnionych.

Zacytuję na koniec dewizę jednego z rozmówców Justyny Sucheckiej – piętnastolatka Szymona Ziemickiego. Mówi On tak: „jak się nie przewrócisz, to się nie nauczysz”.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s